W Bibliotece Publicznej w Trąbkach Wielkich zostały zaprezentowane prace plastyczne uczniów klas szóstych Szkoły Podstawowej w Trąbkach Wielkich. Prace te są częścią projektu badawczego „Chagall w oczach dzieci. Znaczenia wizualno-werbalne nadawane przez dwunastolatków wybranym obrazom Marca Chagalla” autorstwa Moniki Rysiewicz ze Szkoły Podstawowej w Trąbkach Wielkich oraz dr Małgorzaty Karczmarzyk
z Uniwersytetu Gdańskiego. Współpraca SP Trąbki Wielkie z Uniwersytetem Gdańskim zaowocowała już publikacją naukową „Kultura-sztuka-edukacja” wydaną przez Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie w 2016 roku. Rozdział w tej książce dotyczył twórczości Joana Miro i stał się promocją naszego środowiska.
U źródeł twórczości plastycznej leżą dwie zasadnicze potrzeby człowieka: potrzeba ekspresji i poznania. Rysunek czy inny rodzaj działalności plastycznej to, obok mowy i gestu, sposób wyrażania się, kanał komunikowania i nawiązywania kontaktu a także doskonalenia własnych sprawności i zdolności oraz wiedzy.
W trakcie niniejszej pracy badawczej dzieci otrzymały do obejrzenia 4 obrazy Marca Chagalla oraz zapoznały się z sylwetką artysty i rodzajem twórczości jaką uprawiał. Poznały terminy plastyczne: sztuka współczesna, abstrakcjonizm. Następnie uczniowie wykonali zadanie: „Bawimy się w malarzy i malujemy jak Marc Chagall”. Efektem działań są piękne prace, które możemy podziwiać na wystawie. Projekt w następnej części opiera się na analizie semiotycznej znaczeń obrazu. Rysunek dziecka jest komunikatem wysyłanym do świata zewnętrznego. Aby określić znaczenia i potencjał komunikacyjny rysunków dzieci ze szkoły podstawowej została dokonana wstępna analiza materiału pozyskanego w badaniu. Uczniowie wypowiadali się w przeprowadzonych wywiadach na temat własnych odczuć wcielania się w postać Marca Chagalla, nadawali tytuły swoim pracom. Ostatnim etapem projektu jest opisanie powyższych działań.
Monika Rysiewicz
Wstecz